Efectele Drumurilor Proaste

Poate părea banal să mai vorbim de gropi sau de efectele pe care acestea le au asupra mașini. Cu toate acestea, dorim să vă prezentăm câteva aspecte.

 

Trecând prin orașe, găsim străzi care ne pun la încercare îndemânarea, ocolirea unei gropi poate însemna intrarea în alte câteva te poate conduce pe drumuri ocolitoare. Se mai găsesc și capcane ca cele de mai jos care se întind brusc

în faţa șoferului care, dacă mai este și absorbit de gânduri, se trezește cu leagănul motor sau baia de ulei lovind carosabilul sau cu suspensia puternic solicitată.

Nu de mult am avut ocazia de a vedea o mașină de categorie mică, la care o groapă serioasă, la care s-a adăugat neatenţia șoferului pe timp de noapte, a dus la spargerea anvelopei și necesitatea înlocurii acesteia, janta îndoită ieremediabil (practic era pătrată), bieletă direcţie îndoită ca un covrig, cap de bară deteriorat, iar când omul a crezut că a scăpat, în timpul verifi cării și reglării unghiului de fugă, s-a constatat că fuzeta este îndoită, nu ieșea unghiul de cădere. Toate acestea în condiţiile în care autoturismul era proaspăt ieșit din garanţie.

Unde mai punem că, pentru schimbarea fuzetei, este necesară înlocuirea rulmentului de roată cu butuc cu tot, existând posibilitatea ca la demontare să apară avarii la senzorul ABS. Toate acestea triplează costul reparaţiei, ajungânduse

la suma de aproximativ 2.500 RON! O singură groapă? Și asta la o singură mașină! În cazul rulării mașinilor pe drum bun, un amortizor face aproximativ o mie de mișcări, practic una pe metru parcurs.

 

Dar ce se întâmplă în cazul în care parcurgem un tronson de drum cu gropi?

Răspunsul este creșterea sarcinilor dinamice care vor fi preluate de anumite componente și nu vor fi distribuite pe elementele sistemului. De asemenea crește semnificativ și consumul de combustibil.

 

Să le luăm pe rând:

 

Anvelopa – lovirea anvelopei de marginea unei gropi duce la rupere de cord, care se manifestă sub forma unei umfl ături pe partea laterală a anvelopei.

 

Janta – se poate îndoi mai mult sau mai puţin dar au existat și situaţii în care janta de aliaj ușor s-a spart.

 

Rulmentul de roată – de la o sarcină static de câteva sute de Kg se trece la o sarcină dinamică de peste o tonă a cărui efect este cel puţin dublu, la aceași greutate, faţă de cea statică și poate duce la deteriorarea imediată a rulmentului prin imprimarea bilelor de rulment în calea lor de rulare.

 

Fuzeta – transmite sarcina prin amortizor, arc și rulment la caroserie – stabilirea deformării acesteia se poate face în timpul procesului de verifi care reglare unghi de fugă dar, au fost cazuri în care s-a putut stabili deformarea acesteia cu o ruletă!

 

Amortizorul – șansele ca un amortizor care se montează în fuzetă pe suprafaţa cilindrică exterioară a acesteia sunt practic nule, în zona de contact se vor putea observa urme de deformare.

 

Baia de ulei – mai ales cele din aliaje ușoare se fi surează atunci când recepţionează o lovitură sau, se poate chiar  rupe o bucată mai mare din aceasta lăsând motorul fără ulei. Au existat cazuri în care șoferul nu a vrut să oprească pe

o porţiune de drum întunecată după ce a lovit dedesubtul automobilului, nu s-a asigurat asupra a ce s-a întâmplat iar rezultatul a fost griparea motorului.

 

Scutul motor – care la mașinile de serie se fabrică din plastic, nu are nici o șansă (nu o dată, pe drum, putem observa că cel care vine dinsens opus trage scutul sub mașină).

Pe lângă toate acestea, unde mai punem situaţiile în care parcă pe noi ne doare mai mult că am luat o groapă!

După cum am relatat mai sus, utilizarea mașinilor pe drumuri accidentate crește substanţial costurile de exploatare.

 

În încheiere, la o mașină care a circulat în Europa de Vest, schimbarea primei articulaţii a avut loc la opt ani după achiziţionarea mașinii.

Copyright La Service 2010. Toate drepturile Rezervate.
Web design Bucuresti by E-rom Media